Mere idræt til skolens største elever – og de er vilde med det

Som alle folkeskoler i Svendborg Kommune er Issø-skolen i Stenstrup og Kirkeby en idrætsskole med ekstra idrætstimer på skemaet fra 0. til 6. klasse. Men i udskolingen holder skolen fast i ekstra timer med sved på panden. Og eleverne synes faktisk, det er sjovt og en hjælp til de mange timer på en stol i klasselokalet.

75 elever fra 7.-9. klasse bruger en onsdag før jul i hallen lige ved siden af skolen. Ingen dansk, engelsk eller matematik, men kun shorts, stave og høj puls til en kæmpe hockeyturnering med blandede hold fra de tre årgange.

”Det er en meget god ide, selvom jeg ikke er sikker på, at hockey lige er min sport. Men det er sjovt at prøve noget nyt,” fortæller Clara Ditzel, der går i 7. klasse sammen med Freja Foged Pedersen, der også er begejstret for en halv skoledag i hallen.

”Det er sygt fedt, for så sidder du ikke bare ned. Det er fedt at lave noget aktivt,” siger hun.

Lige som alle andre skoler i Svendborg Kommune har eleverne haft seks timers idræt om ugen frem til og med 6. klasse. Sådan er konceptet for Svendborgprojektet, der gennem forskning har påvist en masse fordele for børnene, når de har mere idræt i skoletiden. Et seksårigt forskningsprojekt, der i samarbejde med Syddansk Universitet har vundet priser, er verdens største projekt af sin art og har ikke kun vundet genlyd i hele Danmark, men også internationalt.

Men på Issø-skolen har de valgt, at der ikke kun skal være fokus på idræt frem til 6. klasse. Også udskolingen skal have flere timer. De store elever har derfor fire timer om ugen frem for to. Og så kan der fx blive tid til at samle alle en formiddag og lade dem dyste sammen og mod hinanden på tværs af årgange og klasser.

”Vi har arrangeret den her hockeydag af flere årsager. Vi har en masse unge mennesker, som gerne vil dyrke idræt og gerne vil have sved på panden. Og så ved vi, at gennem bevægelse bliver der skabt rigtig meget fællesskab, så hvis vi kunne skabe mere fællesskab blandt eleverne i udskolingen, så var det her en fed måde at gøre det på,” fortæller Marie Outzen Møgelvang, der er idrætslærer på Issø-skolen.

Og fællesskabet kan allerede mærkes undervejs i turneringen. Drenge og piger spiller blandet mod hinanden, og en elev er dommer. Der bliver gået til den. Fire baner er i gang, der holdes styr på resultater, og hvem møder hvem fra dommerbordet og med få minutters pause mellem kampene, når stavene lige at skifte hænder, før der fløjtes op til en ny hockeykamp. Alle er klædt om og bortset fra måske en enkelt elev, er alle med og forsøger at svinge den lille hvide plastikbold i mål.

”Det er meget mere hyggeligt, at vi spiller blandede hold. Så kan vi lære de andre bedre at kende,” mener Jon Banke, der går i 8. klasse. Og 7. klasseseleven Freja Foged Pedersen kender nogle af pigerne fra de større klasser, fordi de spiller fodbold sammen i fritiden. Men hun kender ikke drengene, så det er en god måde også at lære dem at kende på, fortæller hun.

På Issø-skolen er de godt tilfredse med, at der er to timer ekstra om ugen med idræt. Altså fire timer i alt for de store elever. De gode erfaringer og resultater fra de mindre klasser – mon ikke de også virker, selvom eleverne går ud af 6. klasse. Ifølge idrætslærer Marie Outzen Møgelvang er det tydeligt, at de får nogle gladere børn af at give dem mere idræt i løbet af skoletiden.

”Det betyder rigtig meget. Man skal ikke være ret gammel for at finde ud af, at skoledagen bliver nemmere, når man har haft de her timer med idræt. Og jo længere de kommer op i systemet, jo mere bliver de bedt om at sidde på en stol i et klasseværelse,” forklarer hun.

”Når vi lige har haft idræt, så koncentrerer man sig bedre i timerne bagefter, fordi man lige har fået noget energi ud,” synes Clara Ditzel, der selv har fået sved på panden og smil på læben.

Og spørger man eleverne, der nu er blevet teenagere, til det at have mere idræt. At være 13, 14, 15 år, skulle have sportstøj med, klæde om, svede og gå i bad – ja, så er det faktisk et rart og naturligt afbræk i den ellers stillesiddende skoledag med bøger. De er vant til, at det er en større del af det at gå i skole. Eleverne har ikke prøvet andet. Svendborgprojektet med mere idræt i skoletiden begyndte i 2008 – før de her eleverne havde første skoledag.

”Det er hyggeligt. Det er i hvert fald sjovere end bare at skulle sidde og læse,” griner Jon Banke.

Svendborgprojektet er Danmarks største idrætsskoleprojekt, der ikke kun handler om, at alle elever i 0.-6. klasse i Svendborgs folkeskoler har seks lektioners idræt om ugen. Det handler også om de yngste børn gennem ”Aktive børn i dagtilbud”, hvor der sættes særlig fokus på krop og bevægelse i børnehaver, vuggestuer og dagplejer.