Børn bliver klogere af idræt og bevægelse

Ny forskning fra Svendborgprojektet dokumenterer, at ekstra idræt og meningsfuld fysisk aktivitet i timerne øger børnenes læring med 68 procent.

Børn der både lærer gennem kroppen og har ekstra idræt lærer langt bedre end børn, der har almindelig undervisning. Det er hovedkonklusionen i Mona Have Nielsens forskning og ph.d.-afhandling.

- Overordnet viste undersøgelsen, at de elever, der modtog aktiv matematikundervisning, forbedrede deres matematikevner 39 procent mere på det første skoleår, end de børn, der havde almindelig matematikundervisning. Hvis man samtidig kombinerede fysisk aktivitet i matematikundervisning med fire ekstra idrætstimer blev matematikscoren forbedret med hele 68 procent i forhold til kontrolgruppen, forklarer Mona.

Det er resultater, der spreder stor glæde i Svendborg Kommune, hvor man siden 2008 har haft idrætsskoler med fire ekstra lektioner idræt om ugen.

- Idrætsskolerne har været en stor satsning for Svendborg Kommune igennem mange år, og vi har i løbet af de seneste år glædet os rigtig meget over de mange sundhedsmæssige gevinster ved den ekstra idræt. At vi nu også har fået vished for, at det kan fremme børnenes indlæring er meget betydningsfuldt. Derfor er det helt sikkert også noget, der vil inspirere os fremover, siger formand for Udvalget for Børn og Unge Mette Kristensen.

Mona selv er også glad for resultaterne og peger på, at der er brug for en kulturforandring på skolerne.

- Det er en fuldstændig vild fremgang i den gruppe, som både har haft ekstra idræt og aktiv matematikundervisning i Svendborg. Uanset typen af bevægelse, så er det afgørende, at der er et helt klart formål med bevægelsen i klasseværelset. Derfor er det vigtigt, at der afsættes ressourcer og tid til, at lærerne får værktøjerne til at skabe en meningsfuld kobling mellem bevægelse og det faglige stof, lyder hendes appel.

Det er en opfordring, som Mette Kristensen bakker op om. - Som supplement til de ekstra idrætstimer har vi i stigende grad fokus på det, som vi i Svendborg kalder Kroppen i læring. Derfor gør vores skoler også stor brug af Svendborgkurserne, der udbyder netop den type kompetenceudvikling til lærere og pædagoger fra hele landet, siger hun.

Studiet er en del af Svendborgprojektet, der siden 2008 har dokumenteret en lang række sundhedsmæssige effekter af ekstra idræt i skolen. I studiet har Mona Have Nielsen sammenlignet idrætsskolerne i Svendborg med skoler i Kolding. I hver kommune har halvdelen af de medvirkende klasser modtaget aktiv matematikundervisning, imens den anden halvdel har modtaget traditionel matematikundervisning. På den måde har det været muligt at sammenligne de fire grupper.

img_6147